Small Widget Spot

Biomedica prague

Small Widget Spot
Frontpage Banner
2016-08-17

Stoptussin sirup

Stoptussin sirup
Posted in: Nezařazené
2016-08-07

bolest v kříži

bolest v kříži

bolest v kříži

 

http://www.olfen.cz/

Posted in: Nezařazené
2015-12-26

Vše, co jste o potravinových alergiích nevědeli

Vše, co jste o potravinových alergiích nevědeli

V případě potravinových alergií je od začátku třeba vědět několik nepříjených faktů. Zaprvé jejich výskyt je jednak dědičný jednak se může objevit i později v životě. Zadruhé tyto alergie se většinou vyskytují pouze za konrkétních podmínek, a tak je nelze předpokládat s jistotou před výskytem. Zatřetí je samotný výskyt (alergická reakce) často poměrně agresivní a nebezpečný až životaohrožující. Začtvrté je pole možných alergenů (látek vyvolávající alergické reakce) nesmírně široké – člověk může být alergický na všechno kromě čisté pramenité vody. Pátrání po skutečném alergenu se tak občas podobá hledání jehly v kupce sena. Přitom hodně pomáhá se seznamit s nejběžnějšími alergeny.

0008593257T-849x565-600x277

Jedním z nejznámějších alergenů je mléko. Ve většině případů se jedná o tzv. intoleranci (nesnášenlivost) laktózy, kterou může zpřičiňovat řada faktorů. Zvláště příznačná je nesnášenlivost mléka u kojenců. S alergií na mléko bývá často spojená i alergie na vejce (příp. vaječný bílek), která se však může vyskytovat i samostatně. Tato alergie se v průběhu času většinou zmírňuje. Alergie na ryby se na druhou stranu vyskytuje většinou jako jednodruhová (alergie pouze na konkrétní druh ryb). U měkkýšů a korýšů je však tomu jinak – mohou se vyskytnout alergie na více druhů měkkýšů a korýšů současně. Poměrně velkou skupinu potenciálních alergenů tvoří také ovoce a zelenina. Nejběžnějšími alergeny z této skupiny jsou jablka, hrušky, meruňky, broskve a jahody, ze zeleniny rajčata, celer, špenát, petržel aj. Další na seznamu běžných alergenů jsou ořechy, jádra a semena, jako i obilniny (např. pšenice). Jako preventivní opatření je v současnosti již povinné potenciální alergeny označovat na balení všech potravin.

030410

 

Posted in: Zdraví
2015-12-18

Jak nemít bolest zad

Jak nemít bolest zad

Věděli jste, že podle odborníků má opravdu zdravou páteř pouze jeden člověk ze sta? Nebo že bolesti zad jsou pouze ve čtvrtině případů způsobeny skutečným onemocněním páteře, zbytek je však důsledkem špatných návyků a nedostatku pohybu? Vzhledem k tomu by nás bolesti zad neměly zaskočit – jsou totiž mnohem běžnější, než se nám zdá, a většinou nejsou závažné. Je tak především nutné rozdělit bolesti zad na patologické (ty, které jsou způsobeny opravodovým onemocněním páteře) a prosté (ty, které jsou důsledkem špatných návyků). V případě prostých bolestí je možné zacházet preventivně, a to pomocí určitých režimových opatření.

857-bez-nazvu

Důležitou část správné funkce páteře tvoří svaly, a tak je svalový korzet, který podporuje pátře, třeba posilovat např. tréninkem v posilovně. Tím by se v podstatě zajistilo správné držení horní části těla. Pro správné držení těla je účinné posilovat i uložené svalové skupiny v tzv. jádru těla. V tomto směru mají zvláštní účinek speciální cvičení např. pilates. Spánek a poloha těla při spánku je obvzlášť důležitá – preventivně proti chronické bolesti zad brání vhodná, nejlépe zdravotní matrac odpovídající vaší homotnosti a výšce postavy. V případě, že pracujete v kanceláři na počítači, doporučujeme Vám, abyste výšky psacího stolu a monitoru PC správně nastavil/a, a při práci dělal/a pravidelné přestávky s protahováním se. K obecným opatřením proti bolestem zad patří opatrné zvedení břemena, a to nejlépe z kleku, a zhubnutí v případě nadváhy.

__main_normal

Posted in: Zdraví
Tags:
2015-12-14

Alergie na kočky – není konec světa

Alergie na kočky – není konec světa

Jak u všech druhů alergie, reakce na kočky má své genetické předpoklady a projevuje se nečekaně pouze za konkrétního středu okolností. Její první výskyt nás zaskočí o to více, že je občas obtížné alergii na kočky identifikovat. Kočičí alergeny patří k těm nejmenším a nejproblematičtějším. U koček přitom nehraje roli rasa ani délka srsti. Poté, co zjistite, že se jedná o alergii na kočku, je důležité mít na vědomí určitá opatření, která sice Vaši odolnost nezvýší, nicméně účitnky alergické reakce přinejmenším utlumí.

images

Hlavním alergenem tohoto druhu je bílkovina, která se nalézá v potu a ve slinách koček. Více mazu s větším obsahem alergenů navíc produkují kocouři, kastrace však pomáhá snížit toto množství. „Nezralá“ srst koťat je méně nebezpečná. Kočičí alergeny se mohou vznášet ve vzduchu po dobu šesti a více hodin. K jejich odstranění z ovzduší je však poměrně užitečná čistička vzduchu. Dalším způsobem, jak odstranit alergeny, je koupání koček nebo používání speciálního roztoku na odstranění alergenů pro kočky. Problém je však v tom, že i po odchodu kočky z domácnosti její alergen zůstává všude – na sedacích soupravách, polštářích, přehozech, nábytku, v kobercích, dokonce i v matraci, na níž kočka někdy v minulosti spala. V těcto případech však pomáhá pouze důkladný úklid. Polštáře a bytové textilie je nejlépe vyměnit za nové, občas však pomáhá i praní na vyšší teplotu, případně s prací přísadou proti alergenům. Koberce, matrace a čalouněný nábytek je navíc třeba důkladně vysát kvalitním vysavačem, přičemž je důležitá filtrace a vzduchotěsná konstrukce. Pomůže také odstranit tapety a nově vymalovat.

nahled_nahled_kocka alergie_1238616673_1300987165

2015-11-26

Co na bolest zad?

Co na bolest zad?

Ze všech druhů bolestí zad jsou prosté bolesti nejběžnější, zároveň však nejvíce léčitelné. Jedná se o skupinu nespecifických bolestí, jako například akutní krční blokáda, bolesti mezi lopatkami a akutní bolest v bederní oblasti. Běžné projevení těchto bolestí v dnešním světě se většinou připisuje civilizačním faktorům, a to hlavně úpadku fyzické aktivity a nedostatku cvičení. Těmto bolestem se většinou lze bránit pomocí pravidelného cvičení a rekreačního sportování. Záleží to ale s časovými možnostmi jednotlivce. Proto tedy zde navrhujeme kromě standardních také několik alternativních způsobů, jak se prostým bolestem zad vyhnout.

shutterstock_106521194

V urbánních oblastech je trénink v posilovně poměrně populárním a praktickým přístupem. Důležitou součástí pro správnou funkci páteře jsou svaly, a tak je třeba stále posilovat svalový korzet, což je nejjednodušší v posilovně. V případě problémů se správným držením těla je třeba chodit na speciální cvičení např. Pilates. V domácím prostředí je také důležitý výběr postele tedy matrace, která bude odpovídat vaší výšce a hmotnosti – v posteli trávíte třetinu života. Na pracovních místech se sezením je třeba věnovat čas správnému nastavení psacího stolu, tedy souladu jejich výšky. Při sedavém zaměstnání je také důležité dělat pravidelné přestávky a protahovat tělo (třeba na nafukovacím míči). Pro přetížení páteře obecně platí, že se břemena mají zvedat opatrně, a to nejlépe z kleku.

obr-1-bolesti-zad

Posted in: Nezařazené
Tags:
2015-11-25

Degenerativní onemocnění – s čím souvisí?

Degenerativní onemocnění – s čím souvisí?

Mezi běžné bolesti pohybového aparátu patří bolest zad, která může být způsobena tzv. degenerativním onemocněním pohybového aparátu. Na rozdíl od akutních bolestí zad, které se projevují náhle, bez varování při nekontrolovaném pohybu nebo námaze, chronické bolesti zad způsobené degenerativním onemocněním jsou dlouhotrvající bolesti, které se stávají součástí každodennosti pacienta. Tyto bolesti je téměř nemožné úplně odstranit.

0000134m

Bolesti zad pocházejí převážně z onemocnění páteře. Při neopatrném pohybu totiž může dojít k narušení rovnováhy páteře, a prvním příznakem problému je akutní bolest. V této chvíli dochází ke stažení páteřních svalů kolem postiženého místa, ztuhnutí meziobratlových kloubů v nesprávném postavení a jejich zablokování. V důsledku zůstane jedinec v poloze, která normálnímu postavení těla neodpovídá, a je často poměrně bolestivá.

disc02

Obecně lze rozlišovat tři hlavní druhy bolestí zad. K první skupině patří prosté nespecifické bolesti, jako jsou akutní krční blokáda, bolesti mezi lopatkami a akutní bolest v bederní oblasti. Jejich léčba trvá 2-4 týdny. Druhá skupina zahrnuje bolesti zad vyvolané závažným onemocněním páteře, např. infekce, nádor, trauma apod. Bolesti zad kořenové, jejichž příčinou bývá obvykle komprese, tvoří třetí skupinu bolestí zad. S prostými bolestmi zad je možné bojovat preventivně, a to pravidelným cvičením a zdravým životním stylem. V případě bolestí zad z druhé a třetí skupiny je však nutné se obrátit na lékaře.

 

Posted in: Zdraví
2015-11-23

Nezbytná pro trpící: cvičení na krční páteř

Nezbytná pro trpící: cvičení na krční páteř

V případě chronických bolestí zad z důvodu fyzické námahy představuje cvičení jednak nejúčinnější prevenci proti dalším projevům bolestí jednak přověřený terapeutický přístup ke jejich zmírnění. Existuje řada různých druhů a technik cvičení, zde však navrhujeme několik základních cvičení, která lze opakovat 5- až 10krát. Cvičení jsou třeba provádět naboso na podložce. Je také důležité cvičení provádět v doporučením pořadi, protože každé cvičení se věnuje uvolnění jiné části páteře.

overbal_1

Uvolnění krční páteře. Lze cvičit ve stoje, v sedu či v tureckém sedu. Cvičení by se mělo opakovat 6- a 8krát. Pro začátek zkuste uvolnit šíji pomocí předklonů či úklonů hlavy. Nejdříve tak přejděte do kleku, aniž byste páteř prověsil/a v bederní oblasti. Hlavu svěste dolů, pak pomalu jí otáčejte na obě strany. Nádech je předklonu, výdech je v krajních polohých a na obou stranách.

cviceni_krcni_pater

Uvolnění hrudní páteře. Základní polohou je vzpor klečmo, k němž budete střídat co největší prohnutí s co největším vyhrbením. Začněte pohybem nahorů, a přitom vtáhněte břicho se současným výdechem, a posaďte pánev. Ruce posunujte dozadu se stále volně svěšenou hlavou. Hned po dosažení maximálního vyhrbení začněte ruce posunovat dopředu. Tím se Vám uvolní svaly nejen kolem páteře, ale i na přední straně trupu.

2015-11-21

Existuje univerzální lék proti bolesti?

Existuje univerzální lék proti bolesti?

Lék proti všem bolestem lidského těla samozřejmě neexistuje, je však řada běžně dostupných a široce používaných medikament, která mají účinek na větší skupinu bolestí: analgetika. V první řadě je to Paracetamol a Aspirin, dále pak Analgin, IbuprofenKafetin, Paralen apod. Analgetika se většinou objevují v podobě tablet, občas však také v podobě prachu nebo injekce. Při mírných až středně silných bolestech se obvykle predepisují tabletová analgetika, pro rychlejší účinek prachová, v urgentních případech je však nutné použít lék v podobě injekce.

16289 33867a_fight_musclepain_banner.jpg_960x400_c_

Světová zdravotnícká organizace analgetika rozděluje na tři skupiny resp. do tří stupňů. Do prvního stupně patří mírné až středně silné bolesti, pro něž stačí použít mírné nebo středně silná analgetika, jako jsou například již zmíněný a známý ibuprofen, diclofenac, indomethacin aj. K léčbě tohoto druhu bolestí však stačí použít i paracetamol nebo Aspirin. K druhému stupni bolestí (silné a kruté bolesti) lze používat tzv. „slabé opioidy“. Dříve se těmto lékům říkalo opiáty, dnes je však jejich použití přísně sledováno a kontrolováno. Nejznamějšími představiteli této skupiny jsou tramadol a kodein. Pro třetí skupinu bolestí (nejsilnější, nesnesitelné bolesti) jsou určeny tzv. „silné opioidy“, které jsou většinou založeny na morfinu. V kombinaci nebo jako dodatek k lékům z druhé a třetí skupiny se zpravidla používají některé léky z nejnižší skupiny, anebo léky pomocné.

Posted in: Nezařazené
2015-11-19

Bolesti svalů aneb jak s nimi bojovat

Bolesti svalů aneb jak s nimi bojovat

Z bolestí lidského těla patří bolesti svalů k těm nejběžnějším. Většinou jejich důvodem jsou obtížné fyzické aktivity, přičemž může dojít k zánětu svalů. V těchto případech se doporučuje odpočínek, v případě lehkého napnutí svalů i masáž. Pro lidi, jejichž práce nebo životní styl fyzickou námahu vyžaduje, existuje několik aktivit, které je lze použít jako preventivu. Patří sem řada krémů, pravidelné dávky hořčíku a nejrůznější pásy na ochranu jednotlivých svalových skupin. V případě lidí, jejichž práce nebo životní styl nevyžaduje každodennou fyzickou námahu (např. u lidí, kteří pracují téměř pořád na počítači), preventivní aktivity se liší. Patříte k této skupině? Podívejme se zblízka, jaké možnosti léčby bolestí svalů se Vám nabízejí.

 

Pravidelně posilujte. Tohle samozřejmě záleží na Vašich časových možnostech, v případě bolesti svalů však budete muset prioritizovat. Začněte pomalu a časem zvyšujte intenzitu tréniku, až překonáte bolest svalů. Je však důležité s posilováním pokračovat i po zániku bolesti svalů. Dále Vám pomůžou různá cvičení, jako je lehký aerobní pohyb (chůze nebo plavání), strečník (protahování), masáže u kvalifikovaného odborníka s platnou licencí, rychlá chůže, pomalý běh apod. Ve všech případech bolestí svalů je ovšem důležité konzumovat čerstvé zeleniny a ovoce, protože příjem přírodních vitamínů ve stravě na bolest svalů působí příznivě.

Young man holding his back, having pain

images

Posted in: Zdraví, Životní styl
Tags: ,